Recent Post

Wednesday 14 March 2012

Edisi Photoshoot Eksklusif ABPBH 2011 : "FORTEEN Seronok Dikerumuni Peminat"


Hanya dengan sebuah single, kumpulan Forteen nampaknya berjaya melonjakkan nama mereka di arena seni muzik, seterusnya mengatasi beberapa kumpulan atau gandingan lebih senior untuk mengisi kedudukan lima teratas kategori Artis Duo/Berkumpulan Popular, Anugerah Bintang Popular Berita Harian (ABPBH) 2011.

Ia tentu sekali pencapaian cukup membanggakan buat empat anak muda ini. Lagu Berdua Bersatu ciptaan sepenuhnya Edry Abdul Halim membuatkan nama Saiful Ridzuan Abdul Hamid (Ariz), 22; Muhd Ridzuan Sharifuddin (Wan), 22; Mohamad Arif Amerais Azhar (Ameer), 21; dan Muhammad Izzul Islam Mazlan (Izzue), 21, kian dikenali.

“Alhamdulillah, pada usia kami yang tidak sampai setahun, kumpulan Forteen sudah mula meniti di bibir, walaupun peminat mungkin belum begitu mengenali setiap seorang daripada kami. Kami amat berhutang budi kepada Abang Edry yang menghasilkan sebuah lagu cukup baik buat kami.

“Kami juga sangat berterima kasih kepada Berita Harian, apabila penganjuran ABPBH2011 menjadi landasan buat kami mendekati peminat, seterusnya memperkenalkan lagi diri kami kepada mereka.

“Sepanjang beberapa minggu mengikuti siri jelajah anugerah ini, kami sendiri dapat berasakan auranya. Ia tidak syak antara landasan terbaik bagi mempromosikan acara ini, serta mendekatkan artis Top 5 dengan orang ramai,” kata Ariz ketika berkunjung ke Balai Berita, untuk menjayakan sesi fotografi bersama kereta Nissan Teana V6 2.5 L daripada Edaran Tan Chong Motor Sdn Bhd, antara penaja utama ABPBH kali ini.

Pada ABPBH edisi ke-25, Forteen dicalonkan dalam kategori terbabit bersama-sama Bunkface, Meet Uncle Hussain, 6ixth Sense dan Tiga Suara (Ning Baizura, Jaclyn Victor dan
Shila Amzah).

 

Katanya, jika sebelum ini mereka beranggapan kehangatan anugerah itu hanya dirasakan pada malamkemuncak, namun pengalaman mengikuti siri jelajah mendedahkan mereka kepada pengalaman berbeza.


“Kemeriahannya sudah dirasa sejak siri jelajah lagi. Sebab itu kami tidak mahu ketinggalan mengikuti siri promosi ABPBH ini di setiap lokasi,” kata Ariz yang cukup teruja dapat memeriahkan acara berkenaan bersama barisan selebriti lain.

Begitupun, Forteen sebenarnya enggan menaruh harapan terlalu tinggi pada percubaan pertama mereka ini. Apatah lagi masingmasing sedar, kumpulan itu begitu baru berbanding calon akhir lain dalam kategori terbabit.

“Tidak layak rasanya untuk berada sebaris dengan mereka sebagai finalis. Namun kami amat bersyukur kerana peminat sudi mencalonkan kami. Ia tentu sekali penghargaan cukup besar buat Forteen.

“Saya juga tak sangka, sambutan diberikan peminat di setiap lokasi siri jelajah cukup hangat. Mereka sering mengerumuni kami, yang tentunya membuatkan kami lebih bersemangat untuk menghasilkanproduk lebih baik lagi. Dengan cara itu juga, mungkin peminat akan sentiasa memilih kami ke peringkat Top 5. Walaupun tidak menang, kami tak kisah kerana berjaya menyelit ke peringkat akhir itu sendiri sudah begitu bermakna buat kami,” katanya.

Dalam kehangatan single pertama yang kini kerap diputarkan di radio, Forteen juga sudah pun merakamkan empat lagi demo, untuk dijadikan single kedua.

“Empat lagu ciptaan Edry itu sudah siap dirakam dan kami hanya memilih satu lagu terbaik sebagai single seterusnya. Lagu yang masih belum mempunyai judul itu dikhabarkan
bakal menjadi lagu tema untuk filem atau drama tidak lama lagi,” ujar Ariz.


Teruja pandu uji Teana

 

Sebelum pemenang Bintang Paling Popular ABPBH2011 diumumkan, seterusnya memiliki Nissan Teana sebagai hadiah utama, anggota Forteen nampaknya terlebih dulu dapat menikmati pemanduan hebat bersama kereta mewah itu.

Menurut Ariz, meskipun kenderaan berkenaan nampak mewah dan sesuai untuk ahli korporat, sangkaan itu meleset sebaik sajamereka berpeluang memandu ujinya.

“Jika dilihat, kereta mewah itu memang nampak tak berapa sesuai dengan usia kami. Namun, selepas berpeluang mencuba, ia sebenarnya sangat sesuai dengan kami sebagai artis berkumpulan. Sangat selesa sekiranya kereta ini dijadikan kenderaan untuk ke lokasi persembahan. Bukan saja selesa, malah ruang dalam dan bonetnya sangat luas.

“Walaupun kita sendiri tidak tahu lagi siapakah pemilik kereta ini nanti, kami tetap berbangga apabila menjadi orang pertama memandu ujinya,” kata Izzue pula.

Bagi Izzue yang kini bergiat aktif dalam bidang lakonan, dia terpikat dengan keselesaan tempat duduk yang boleh dilaras secara automatik, selain kagum dengan teknologi GPS, kamera undur dan sistem audionya. Ameer pula sukakan reka bentuk luar Teana yang tampak mewah. Begitu juga dengan Wan, yang terpesona dengan penggunaan alatan dalaman berteknologi tinggi.

Sumber gambar dan berita : Berita Harian

No comments:

Post a Comment